Active method in contemporary educational demands: a discussion in the light of constitutive processes of human uniqueness in Edith Stein
Keywords:
active methods, values, Edith Stein, spirituality, educationAbstract
This article aims to discuss how the use of active methods can constitute a response to contemporary educational and knowledge demands. It presents cases in which active method was applied to university students, it presents the results and analyzes them from the point of view of the development of social-emotional abilities. It discusses the theme and the experiences presented, using the philosophy of Edith Stein, relating the development of socialemotional skills and the value education, searching for humanizations of learning processes. The results announce that the use of active method from the perspective of social-emotional development can contribute to the uniqueness’ constitution, a fundamental aspect, according to Edith Stein, of the structure of the human person.
Downloads
References
Cortella, M. S., & Dimenstein, G. (2015) A era da curadoria: o que importa é saber o que importa! (Educação e formação de pessoas em tempos velozes). Campinas, SP: Papirus 7 Mares.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1995). Mil platôs (2a. ed, vol. 1). São Paulo, SP: Editora 34.
Delors, J. (Org.) (1998). Os quatro pilares da educação. In Educação um tesouro a descobrir: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. (cap. 4, pp. 89-102). São Paulo, SP/Brasília, DF: Cortez/UNESCO.
Eisberg, R., & Resnick, R. (1979). Física quântica – Átomos, moléculas, sólidos, núcleos e partículas. (P. C. Ribeiro, E. C. Silveira, M. F. Barroso, Trads.). Rio de Janeiro, RJ: Campus.
Gallo, S. (2003). Deleuze & a educação. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Gaspar, Y. E. (2017). Contribuições de Edith Stein e Pierpaolo Donati para a psicologia do desenvolvimento em perspectiva relacional. In M. Mahfould, & J. Savian Filho (Orgs.). Diálogos com Edith Stein: filosofia, psicologia, educação (pp. 395-411). São Paulo, SP: Paulus.
Meneses, R. D. B. (2017). Da pessoa ao corpo vivo pela “abertura” ao espírito segundo Edith Stein: um sentido para a humanização. Revista Carthaginensia, XXXIII(63), 129-149.
Morin, E. (2001). Os sete saberes necessários a educação do futuro. São Paulo, SP/Brasília, DF: Cortez/UNESCO.
Pain, S. (2009). Subjetividade e objetividade: relação entre desejo e conhecimento. Petrópolis, RJ: Vozes.
Parente, S. M. B. (2000). Pelos caminhos da ignorância e do conhecimento: fundamentação teórica da prática clínica dos problemas de aprendizagem. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.
Rus, E. (2015). Uma visão educativa de Edith Stein: aproximação a um gesto antropológico integral. Belo Horizonte, MG: Artesã.
Santos, G. L. (2017). Motivação e liberdade em Edith Stein. In M. Mahfould, & J. Savian Filho (Orgs.). Diálogos com Edith Stein: filosofia, psicologia, educação (pp. 257-282). São Paulo, SP: Paulus.
Silva, R. R. D., & Carvalho, R. S. (2017). Currículos socioemocionais, habilidades do século XXI e o investimento econômico na educação: as novas políticas curriculares em exame. Educar em Revista, 63, 173-190. doi: 10.1590/0104-4060.44451.
Stein, E. (2003). Estructura de la persona humana. Madri, Espanha: Editorial Monte Carmelo.
Tamayo, A., & Schwartz, S. H. (1993). Estrutura motivacional dos valores humanos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 9(2), 329-348.
Zilles, U. (2017). Notas sobre o conceito de pessoa em Edith Stein. In M. Mahfould, & J. Savian Filho (Orgs.). Diálogos com Edith Stein: filosofia, psicologia, educação (pp. 369-394). São Paulo, SP: Paulus.