The influence of theater practice on the development of spontaneity: a research with students of a theater school

Authors

  • Jéssica da Luz Fernandes
  • Amanda Castro

Keywords:

spontaneity, theater, health, psychodrama

Abstract

The objective of this article was to understand the possible influences of theater classes in the development of students’ spontaneity. The research was conducted with eight students, five from the basic level of the theater course and three from the advanced level. The interview data were analyzed through the Descending Hierarchical Classification, using the Iramuteq software; and the spontaneity scale data were analyzed through descriptive statistics. A greater average of spontaneity was identified in students who attended classes longer. The development of this characteristic was evidenced by the words that reinforced changes in social relationships, in the way they perceive themselves, the world, and face the opinions of others, resulting in greater freedom to express feelings and thoughts before the other.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcântara, C. N. (2013). O trabalho do ator e a arte de ficcionar a si mesmo. Rev. Bras. Psicodrama, 3(3), 902-922. doi: 10.1590/2237-266041986.

Azevedo, M. T. M. (2015). Teatro-Terapia: reflexões sobre a prática teatral com jovens com Asperger (estudo de caso). Dissertação (Mestrado em Estudos de Teatro). Faculdade de Letras de Porto, Porto, Portugal.

Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2013). IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, 21(2), 513-518. doi: 10.9788/TP2013.2-16.

Cardoso, L. L., Pereira, D. G., & Castro, E. H. B. (2018). Luzes da ribalta, a possibilidade de ser eu mesmo na convivência com o outro: a vivência da corporeidade em participantes de um grupo de teatro. Rev. Amazônica, 21(1), 130-249. Retirado de: http://periodicos.ufam.edu.br/amazonica/article/view/4717

Davelaar, P. M., Araújo, F. S., & Kipper, D. A. (2008). The Revised Spontaneity Assessment Inventory (SAI-R): Relationship to goal orientation, motivation, perceived self-efficacy, and self-esteem. The Arts in Psychotherapy, 35(2), 117-128. Retirado de: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S019745560800004X

Ferreira, S. L., Borges, P. A., & Silva, F. F. (2007). Psicologia e teatro: mobilizando sentimentos e reconstruindo posturas frente à deficiência mental. Anais do Congresso Brasileiro Multidisciplinar de Educação Especial. Londrina, EDUEL. Retirado de: http://www.uel.br/eventos/congressomultidisciplinar/pages/arquivos/anais/2007/29.pdf

Fonseca Filho, J. S. (2008). Psicodrama da Loucura: correlações entre Buber e Moreno (7a. ed.). São Paulo, SP: Ágora.

Fonseca Filho, J. S. (2010). Psicoterapia da Relação: elementos de psicodrama contemporâneo. São Paulo, SP: Ágora.

Gherardi-Donato, E. C. S., Fernandes, M. N. F., Teixeira, C. A. B., Gimenez, L. B. H., & Moraes, V. S. (2016). O mundo é um palco: experiência de oficinas de teatro na saúde mental. Rev. Cult. Ext., 16, 72-83. doi: 10.11606/issn.2316-9060.v16i0p73-83.

Gómes, P. A. M. (2017). O corpo em estado de palhaço: Vulnerabilidade e autoconhecimento a serviço do estado de saúde. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas). Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil.

Gonçalves, C. S., Wolff, J. R., & Almeida, W. D. (1988). Lições de psicodrama: introdução ao pensamento de J. L. Moreno (8a. ed.). São Paulo, SP: Ágora.

Gonzalez, A. J. (2012). Das relações entre espontaneidade, saúde e doença. Rev. Bras. Psicodrama, 20(2), 39-51. Retirado de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-53932012000200004

Holmes, P., & Karp, M. (1992). Psicodrama: inspiração e técnica. São Paulo, SP: Ágora.

Kipper, D. A., & Shemer, H. (2006). The revised spontaneity assessment inventory (SAI-R): Spontaneity, well-being, and stress. Journal of Group Psychotherapy Psychodrama and Soiometry, 59(3), 127-137. Retirado de: https://search.proquest.com/openview/6c63bc1b0597ebf595f1d16dc587f046/1?pq-origsite=gscholar&cbl=29096

Martín, E. G. (1996). Psicologia do encontro: J. L. Moreno. São Paulo, SP: Ágora.

Merengué, D. (2009). Corpos tatuados, relações voláteis: sentidos contemporâneos para o conceito de conserva cultural. Rev. Bras. Psicodrama, 17(1), 105-114. Retirado de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-53932009000100008

Moreno, J. L. (2008). Quem sobreviverá. São Paulo, SP: Daimon.

Moreno, J. L. (2009). Psicodrama (12a. ed.). São Paulo, SP: Ágora.

Moreno, J. L. (2014a). Autobiografia. São Paulo, SP: Ágora.

Moreno, J. L. (2014b). O teatro da espontaneidade. São Paulo, SP: Summus.

Oliveira, M. M. T. (2013). O poder da máscara no Psicodrama: a sombra e a luz. Rev. Bras. Psicodrama, 21(1), 183-191. Retirado de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S0104-53932013000100015&script=sci_abstract&tlng=en

Rubini, C., & Weeks, B. (2006). Imaginação e Psicodrama. Rev. Bras. Psicodrama, 14(1), 1-7. Retirado de: https://pt.scribd.com/document/340289034/RUBINI-WEEKS-Imaginacao-e-Psicodrama

Silva, D. F. (2018). O ensino do teatro na educação de jovens e adultos. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Teatro). Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, AM, Brasil.

Vieira, L. M. P. (1992). Processo grupal psicodramático: Teoria e prática no contexto educacional. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Volpato, R. N. (2016). Florescer do Clown: focalizando o cuidar de si e a potencialização da alegria, espontaneidade e presença na arte do clown. Anais do Simpósio Internacional Reflexões Cênicas Contemporâneas. Campinas: UNICAMP. Retirado de: https://gongo.nics.unicamp.br/revistadigital/index.php/simposiorfc/article/view/424/363

Zaltron, M. A. (2015). “Segunda natureza”: liberdade para uma poética do si mesmo. Rev . Moringá, 26(2), 141-155. doi: 10.21604/2177-8841.

Published

2020-01-07

How to Cite

da Luz Fernandes, J. ., & Castro, A. . (2020). The influence of theater practice on the development of spontaneity: a research with students of a theater school. Revista Brasileira De Psicodrama, 26(2), 8–22. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/69

Issue

Section

Artigos ineditos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>