NARRATIVES OF PSYCHODRAMATISTS ON THE STAGE OF UNIFIED SOCIAL ASSISTANCE SYSTEM
Keywords:
Psycodrama, Social assistance, Narratives, Working with groupsAbstract
This article aims to present doctoral research that sought to analyze the applicability and impressions of the creative methodology of psychodrama within the perspective of the workshops of the Service of Protection and Comprehensive Care to the Family within the scope of the Unified Social Assistance System. The research was carried out with eight psychodramatists from four different Brazilian states, through narrative interviews. The results reveal positive repercussions for the use of psychodrama with groups, as well as challenges for its promotion and acceptance in the field of Social Assistance. It is concluded that psychodrama is a group intervention path for the social assistance professional who aims for a transformation in the social and personal scope of the protagonist users.
Downloads
References
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. (2009). Tipificação Nacional de Serviços Socioassistenciais. Brasília: MDS.
Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome (2016). Caderno de Orientações: Serviço de Proteção e Atendimento Integral à Família e Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos. Articulação necessária na Proteção Social Básica. Brasília: MDS.
Bruner, J. (2002). Atos de significação. São Paulo: Artmed.
Conselho Federal de Psicologia, & Conselho Federal de Serviço Social (2007). Parâmetros para atuação de assistentes sociais e psicólogos (as) na Política de Assistência Social. Brasília: CFESS, CFP.
Costa, L. F., Guimarães, F. L., Pessina, L. M., & Sudbrack, M. F. O. (2007). Single session work: intervenção única com a família e adolescente em conflito com a lei. Journal of Human Growth and Development, 17(3), 104-113. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v17n3/10.pdf
Freire, P. (1983). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freitas, M. F. Q. (2005). (In) coerências entre práticas psicossociais em comunidade e projetos de transformação social: aproximações entre as Psicologias Sociais da Libertação e Comunitária. Psico, 36(1), 47-54. Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/1374
Gibbs, G. (2009). Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Artmed.
Gonçalves, J. M. F. (1998). Humilhação social - um problema político em psicologia. Psicologia USP, 9(2), 11-67. https://doi.org/10.1590/S0103-65641998000200002
Kummer, L. (2007). Metodologia participativa no meio rural: uma visão interdisciplinar. Conceitos, ferramentas e vivências. Salvador: GTZ.
Labov, W., & Waletzky, J. (1997). Narrative analysis: Oral versions of personal experience. Journal of Narrative & Life History, 7(1-4), 3–38. https://doi.org/10.1075/jnlh.7.02nar
Macedo, O. J. V., Lima, C. M. P. D., Brito, F. H. S., Souza, J. N. P., Sousa, N. K. M., Sousa, S. P., & Dias, S. G. (2018). Atuação dos Profissionais de Psicologia nos CRAS do Interior da Paraíba. Trends Psychol, 26(2), 1083-1097. https://doi.org/10.9788/TP2018.2-20Pt
Marineau, R. F. (1972). Jacob Levy Moreno, 1889-1974: Pai do psicodrama, da sociometria e da psicoterapia de grupo. São Paulo: Ágora.
Menegazzo, C. M., Tomasini, M. A., & Zuretti, M. M. (1995). Dicionário de Psicodrama e Sociodrama. São Paulo: Ágora.
Motta, J. M. C., Esteves, M. E. R., & Alves, L. F. (2011). Psicodrama público: Um projeto social em Campinas. Revista Brasileira de Psicodrama, 19(2), 33-39. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicodrama/v19n2/a03.pdf
Moreno, J. L. (1978). Psicodrama. São Paulo: Editora Cultrix.
Nery, M. P., Costa, L. F., & Conceição, M. I. G. (2006). O Sociodrama como método de pesquisa qualitativa. Pesquisas Teóricas, 16(35), 305-313. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2006000300002
Nery, M. P., & Gisler, J. V. T. (2019). Sociodrama: método ativo na pesquisa, no ensino e na intervenção educacional. Revista Brasileira de Psicodrama, 27(1), 11-19. http://dx.doi.org/10.15329/0104-5393.20190002
Seidel, J. (2009). O protagonista no psicodrama sócio-educacional e no teatro-educação. Brasília: Universidade de Brasília.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Deiverson Tófano, Roberta Carvalho Romagnoli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.