SOCIODRAMA AS A RESEARCH METHODOLOGY

Authors

  • Neide Feijó Escola Superior de Saúde Jean Piaget – Vila Nova de Gaia, Portugal.
  • Lúcio Ferracini Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas, Departamento Ciências da Saúde/Psicologia – São Paulo (SP), Brazil.

Keywords:

Psycodrama, Research, Qualitative research, Action research

Abstract

We conducted an action research with students of the Psychodrama Course, with the objective of identifying the characteristics valued by a researcher. With regard to Sociodrama as a method, we show especially the greater ease of collecting, analyzing and validating the data with the group itself, while also performing a critical analysis of the information obtained. Lastly, to acknowledge that this methodology allowed facilitated reflection, decision making and construction of coping strategies for the situations that the students themselves experienced as researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brito, V. (2006). Um convite pesquisa: Epistemologia qualitativa e psicodrama. In A. M. Monteiro, D. Merengué & V. Brito, Pesquisa qualitativa e psicodrama (pp. 13-56). Ágora.

Figusch, Z. (2010). O modelo contemporâneo de sociodrama brasileiro. In M. M. Marra & H. J. Fleury (Orgs.),

Sociodrama: Um método, diferentes procedimentos (pp. 19-41). Ágora.

Fleury, H. J., & Marra, M. M. (2010). Tendências atuais no campo das intervenções e da aplicação do sociodrama como método. In M. M. Marra & H. J. Fleury (Orgs.), Sociodrama: Um método, diferentes procedimentos (pp. 13-18). Ágora.

Gomes, R. (2015). Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In M. C. S. Minayo (Org.), Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade (34a ed., pp. 79-108). Vozes.

Iunes, A. L. S., & Conceição, M. I. G. (2017). Intervenção psicodramática em ato: Ampliando as possibilidades. Revista Brasileira de Psicodrama, 25(2), 19-27. https://doi.org/10.15329/2318-0498.20170018

Merengué, D. (2006). Psicodrama e investigação científica. In A. M. Monteiro, D. Merengué & V. Brito. Pesquisa qualitativa e psicodrama (pp. 57-87). Ágora.

Moreno, J. L. (2008). Quem sobreviverá? Daimon. Edição do estudante.

Nery, M. P. (2010). Grupos e intervenção em conflitos. Ágora.

Ramos, M. E. C. (2008). O agir interventivo e a pesquisa-ação. In M. M. Marra & H. J. Fleury (Orgs.), Grupos: Intervenção socioeducativa e métodos sociopsicodramático (pp. 45-55). Ágora.

Rozados, D. S. (2018). Em busca do momento: Por uma teoria da temporalidade a partir da obra de Moreno. Revista Brasileira de Psicodrama, 26(2), 96-107. https://doi.org/10.15329/2318-0498.20180030

Sombrio, C. A., & Bond, E. O ensino da pedagogia psicodramática como método para novas aprendizagens. Revista Brasileira de Psicodrama, 26(1), 140-146. https://doi.org/10.15329/23180498.20180007

Published

2021-08-17

How to Cite

Feijó, N., & Ferracini, L. (2021). SOCIODRAMA AS A RESEARCH METHODOLOGY. Revista Brasileira De Psicodrama, 29(3), 172–177. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/462

Issue

Section

Original Papers