Psychodramatic Educational Method as an active method in the context of supervised internship

Authors

  • Maisa Helena Altarugio

Keywords:

pedagogy, psychodrama, teacher education

Abstract

This experience report aims at showing how possible it is to make a wider and deeper reflection exercise on schools, teaching, needs and conflicts of teachers and trainees, based on an experience using the Psychodramatic Educational Method, as an active and ludic teaching method, with a group of students of a teacher education course in Chemistry, in the context of supervised internships.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altarugio, M. H., & Capecchi, M. C. de M. (2016, maio). Sociodrama pedagógico: uma proposta para a tomada de consciência e reflexão docente. Alexandria, 9(1), 31-55, maio. doi: 10.5007/1982-5153.

Correa Molina, E. (2008). Les superviseurs de stage: des qualités pour un rôle formateur. In E.

Correa Molina, C. Gervais, & S. Rittershaussen. Vers une conceptualisation de la situation de stage: explorations internationales (pp. 205-219). Québec, Canadá: Éditions du CRP, Université de Sherbrooke.

Libâneo, J. C., Oliveira, J. F., & Toschi, M. S. (2003). Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo, SP: Cortez.

Moreno, J. L. (2013). Psicodrama. São Paulo, SP: Cultrix.

Oliveira, Z. de M. R., Silva, A. P. S., Cardoso, F. M., & Augusto, S. O. (2006). Construção da identidade docente: relatos de educadores de educação infantil. Cadernos de Pesquisa, 36(129), 547-571. Retirado de: http://www.scielo.br/pdf/cp/v36n129/a0336129.pdf.

Penteado, H. D. (2007). Psicodrama, televisão e formação de professores. Araraquara, SP: Junqueira & Marin.

Pimenta, S.G., & Lima, M. S. L. (2013). Diferentes concepções do estágio obrigatório. In V.

M. Guridi, & F. C. Pioker-Hara (Orgs.). Experiências de ensino nos estágios obrigatórios (pp.17-38). Campinas, SP: Alínea.

Romaña, M. A. (1985). Psicodrama pedagógico: método educacional psicodramático. Campinas, SP: Papirus.

Romaña, M. A. (1992). Construção coletiva do conhecimento através do psicodrama. Campinas, SP: Papirus.

Romaña, M. A. (2004). Pedagogia do drama: 8 perguntas & 3 relatos. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Tardif, M. (2010). Saberes docentes e formação profissional (11a. ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Published

2019-12-19

How to Cite

Helena Altarugio, M. . (2019). Psychodramatic Educational Method as an active method in the context of supervised internship. Revista Brasileira De Psicodrama, 27(1), 118–124. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/34

Issue

Section

Brief Communications