Caring for the health of teachers through Sociodrama and the use of intermediate objects

Authors

  • Andréa Claudia de Souza
  • Isabella Taeda Cassane

Keywords:

role playing, professional identity, teacher attitudes, psychodrama, intermediate object

Abstract

The article discusses how to treat the health of education professionals through Psychodrama and the use of intermediate objects. Considering the subject as a biopsychosocial model where health focuses not only on the physical, but emphasizes the relational context of the individual as a result of the great influence it assumes in the worker ́s daily life. The word presented is the result of a study at public schools in São Paulo. A questionnaire was carried out that enabled the further discussion of important topics and which ended with the use of an intermediate object that facilitated interaction within the group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Drummond, J. & Souza, A. C. (2008). Sociodrama nas organizações. São Paulo: Ágora.

Ganson, B. (2011). Business and conflict prevention: towards a framework for action. Geneva Peacebuilding Plataform. Paper (2). Recuperado em 15 de dezembro de 2016 de http://www.gpplatform.ch/sites/default/files/PP%2002%20Business%20and%20Conflict%20Prevention%20-%20November%202011.pdf.

Kipper, D. A. & Shemer, H. (2006). The revised spontaneity assessment inventory (SAI): spontaneity, well-being, and stress. Journal of Group Psychotherapy, Psychodrama, and Sociometry, 59, 127-136. Doi: 10.3200/JGPP.59.3.127-136

Laneiro, T. (2011). Climas organizacionais autentizóicos, estratégias de coping, equipas de elevado desempenho e experiência óptima (Tese de Doutorado). Universidade do Algarve, Algarve, Portugal. Recuperado em 20 de fevereiro de 2016 de http://repositorio.ual.pt/bitstream/11144/228/1/Tese%20Doutoramento%20Tito%20Laneiro%2019_12_11%20(1).pdf.

Larios, C. M. (2013). Teoría y técnica del psicodrama. Revista Cuatrimestral de Psicologia, 31(3), 321-325.

Martins, F. S. (2005). Mobilização das pessoas para a mudança organizacional possibilitada pelo psicodrama (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de pós-graduação em engenharia de produção, Santa Catarina, Brasil. Recuperado em 21 de fevereiro de 2016 de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/102468/224409.pdf?sequence=1.

Monteiro, R. F. (2014). Preparo para a ação dramática: aquecimento. In Wechsler, M. P. F.,

Monteiro, R. F. (Orgs.). Psicodrama em espaços públicos: práticas e reflexões. (pp. 115-123). São Paulo: Ágora.

Moreno, J. L. (1997). Psicodrama. São Paulo: Cultrix.

Organização Pan-Americana da Saúde (OPA), Organização Mundial da Saúde (OMS) (2001). Promoção da Saúde. Washington, D.C. Recuperado em 15 de outubro de 2015 de: http://www.paho.org/portuguese/gov/cd/cd43_14-p.pdf.

Rojas-Bermúdez, J. (1997). Teorías y técnicas psicodramáticas. Barcelona: Paidós.

Schmidt, M. L. G. (2006, nov.). A utilização do objeto intermediário no psicodrama organizacional: modelos e resultados. Psicologia para América Latina, México, 8. Recuperado em 15 de outubro de 2015 de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2006000400012&lng=pt&tlng=pt.

Souza, A. C. (2008). Programas de escola promotora de saúde: um estudo com profissionais (Dissertação de Mestrado). Universidade Metodista de São Paulo. Recuperado em 20 de outubro de 2015 de http://ibict.metodista.br/tedeSimplificado/tde_arquivos/2/TDE-2008-11-10T192031Z-601/Publico/Andrea%20Claudia%20de%20Souza.pdf.

Published

2020-01-13

How to Cite

Claudia de Souza, A. ., & Taeda Cassane, I. . (2020). Caring for the health of teachers through Sociodrama and the use of intermediate objects. Revista Brasileira De Psicodrama, 24(1), 69–75. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/244

Issue

Section

Brief Communications

Most read articles by the same author(s)