The teacher’s role in child protection: Sociodramatic contributions

  • Alciane Barbosa Pereira
  • Maria Inês Gandolfo Conceição
  • Maria da Penha Nery
Keywords: Sociodrama, Teacher role, Domestic violence against children

Abstract

The aim of this study was to explore how trainee teachers manage situations of domestic violence experienced by their pupils and how one-off sociodrama acts can help future teachers in performing their protective and caring roles. Trainee teachers were able to experience delicate situations related to domestic violence against children. Beyond being conceptual and instrumental, such sociodrama acts also allowed the trainees to experience and express feelings and emotions related to their actions in these situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FACCI, M. G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? Um estudo crítico-comparativo da Teoria do Professor Reflexivo, do Construtivismo e da Psicologia Vygotskiana. Campinas: Autores Associados, 2004.

FLEURY, H. J., MARRA, M. M. “Aplicações dos métodos sociátricos”. In: NERY, M. da P.; M. I. G. CONCEIÇÃO (eds.). Intervenções grupais: o Psicodrama e seus métodos. São Paulo: Ágora, 2012, p. 263-277.

KANT, I. Sobre a pedagogia. 3. ed., Piracicaba: Editora da Unimep, 2002.

MENEGAZZO, Carlos M.; TOMASINI, Miguel A.; ZURETTI, María M. Dicionário de Psicodrama e Sociodrama. São Paulo: Ágora, 1995.

MIRANDA, A. C. de. De casa à escola: caminho fecundo para o enfrentamento da violência doméstica contra a criança. Dissertação (Mestrado em Sociologia), não publicada, Universidade de Brasília, Brasília, 2003.

MORAES, M. C. M. de; TORRIGLIA, P. L. “Sentidos de ser docente e da construção de seu conhecimento”. In: M. C. M. MORAES (ed.). Iluminismo às Avessas: Produção de Conhecimento e Políticas de Formação Docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003, p. 45-60.

MORENO, J. L. Psicodrama. São Paulo: Cultrix, 1975.

NERY, M. da P.; COSTA, L. F.; CONCEIÇÃO, M. I. G. O Sociodrama como método de pesquisa qualitativa. Paidéia, v.16, n.35, 2006, p.305-313.

NERY, M. d. P. “Sociodrama”. In: M. da P. NERY; M. I. G. CONCEIÇÃO (eds.), Intervenções Grupais: O Psicodrama e seus Métodos. São Paulo: Ágora, 2012, p. 95-123.

SANDERSON, C. Abuso Sexual em Crianças: Fortalecendo pais e professores para proteger crianças contra abusos sexuais e pedofilia. São Paulo: M. Books do Brasil, 2005.

SILVA, M. A. A. da. A violência física intrafamiliar como método educativo punitivo-disciplinar e os saberes docentes. Dissertação (Mestrado em Educação), não publicada, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
Published
2020-01-15
How to Cite
Barbosa Pereira, A., Inês Gandolfo Conceição, M., & da Penha Nery, M. (2020). The teacher’s role in child protection: Sociodramatic contributions. Revista Brasileira De Psicodrama, 23(1), 61-67. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/305
Section
Brief Communications