Socio-educational supervision: Sharing the construction of the supervisor role in Psychodrama
Keywords:
psychodramatic supervision, identity matrix, role, link, sociometric networkAbstract
In this article, experiences and reflections that occurred during the construction of the role of supervising psychodramatist and that favored the role-taking process were shared. It is described the steps to take the place of asymmetric power that the supervision has in the orientation of projects and collective construction of knowledge, based on the Socionomy and the Psychodramatic Pedagogy. Through this experience it was also possible to see how supervisory work can strengthen the school’s internal links and the sociometric network of psychodramatists, contributing to the expansion and perpetuation of Socionomy, which is one of the functions of the supervisor role.
Downloads
References
Fleury, H. J. (1999). A dinâmica do grupo e suas leis. In W. Castello Almeida (Org.), Grupos: A proposta do psicodrama. São Paulo: Ágora.
Fonseca, J. (2010). Psicoterapia da relação: Elementos de psicodrama contemporâneo. São Paulo: Ágora.
Hannes, K., & Fürst, J. (2013). Psicodrama na supervisão de alunos em formação: Impacto na aplicação de intervenções verbais e dramatização na aprendizagem. Revista Brasileira de Psicodrama, 21(2), 117-132. Retirado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-53932013000200010
Moreno, J. L. (1975). Psicodrama. São Paulo: Cultrix.
Moreno, J. L. (1999). Psicoterapia de grupo e psicodrama. Campinas, SP: Livro Pleno.
Moreno, J. L. (2008). Quem sobreviverá? Fundamentos da sociometria, psicoterapia de grupo e sociodrama (Edição do estudante). São Paulo: Daimon.
Nery, M. P. (2003). Vínculo e afetividade: Caminhos das relações humanas. São Paulo: Ágora.
Perazzo, S. (2010). Psicodrama: O forro e o avesso. São Paulo: Ágora.
Romaña, M. A. (1992). Construção coletiva do conhecimento através do psicodrama. Campinas, SP: Papirus.
Romaña, M. A. (1998). Crônicas e conversas psicodramáticas. São Paulo: Ágora.
Romaña, M. A. (2009). Pedagogia psicodramatica y educación conciente: Mapa de un acionar educativo. Buenos Aires: Lugar Editorial.
Romaña, M. A. (2012). Sociedade de controle e pedagogia psicodramática. Revista Brasileira de Psicodrama, 20(1), 57-70. Retirado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-53932012000100006
Weinstein, G., & Fantini, M. D. (1973). La enseñanza por el afecto: Vida emocional y aprendizaje. Buenos Aires: Paidós.