Debate-theater: A modality of spontaneous theater
Keywords:
spontaneous theater, debate-theatre, education, psychodramaAbstract
This text aims to present the potential of the Spontaneous Theater modality, named Debate-Theatre (T-D), developed by the psychodramatist Moysés C. de Aguiar Netto and other professionals of the time, applied and diffused by the Companhia do Teatro Espontâneo, also created by the author in Brazil. Thus, perspectives on the Spontaneous Theater and the Debate-Theatre are discussed here and then a brief report of the experience of a Debate-Theatre carried out in the educational space is presented with a mostly non-psychodramatist audience.
Downloads
References
Aguiar, M. (2011). El futuro del teatro espontáneo. Campo Grupal, XIII(130), 7. Retirado de http://pt.calameo.com/read/0000491296289ce274d88
Aguiar, M. (2012). Introdução ao teatro espontâneo. In M. P. Nery, & M. I. G. Conceição, (Orgs.), Intervenções grupais: o psicodrama e seus métodos. São Paulo: Ágora.
Aguiar, M., & Borim A. M. (2016). A proposta do teatro-debate. In M. P. F. Wechsler, R. F.
Monteiro. Psicodrama público na contemporaneidade: cenários brasileiros e mundiais. São Paulo: Ágora.
Barreto, V. N., Borim, A. M., Freitas, A. S., Paula, H., Medeiros, M. L., & Tavares, C. T. (2017). Espontaneidade: um olhar sobre o ambiente educacional. In A. S. Freitas, E. Z. Jesus, & I. C. Rodrigues. (Orgs.), Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Estudos em virtude dos 20 anos da Lei no 9.394/1996. São Paulo: LTr.
Freitas, A. S., Jesus, E. Z., & Rodrigues, I. C. (Orgs.). (2017). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: Estudos em virtude dos 20 anos da Lei no 9.394/1996. São Paulo: LTr.