Psychodramatic pedagogy as a facilitating method in choosing the monographic theme

Authors

  • Alexandra Sombrio Cardoso
  • Ellen Lamberg Carneiro Bond

Keywords:

education, psychodramatic pedagogy, monography, theme

Abstract

This article aims to understand psychodramatic pedagogy as a facilitating method in choosing the monographic theme. For this, the scientific method of research-action and case study were used, adopting psychodramatic pedagogy as a didactic method and existential phenomenology as a philosophical method. Applicability occurred at the first monograph orientation meeting. It was possible to perceive that the student/mentee not only identified the theme, but also developed spontaneity and creativity in the construction of monograph.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, W. C. (2006). Apresentação. In A. M. Monteiro, D. Merengué, & V. Brito (Org.). Pesquisa qualitativa e psicodrama (pp. 13-56). São Paulo, SP: Ágora.

Brito, V. (2006). Um convite à pesquisa: epistemologia qualitativa e psicodrama. In A. M.

Monteiro, D. Merengué, & V. Brito (Org.). Pesquisa qualitativa e psicodrama (pp. 13-56). São Paulo, SP: Ágora.

Carboni, M. R., & Nogueira, O. V. (2004). Facilidades e dificuldades na elaboração de trabalhos de conclusão de curso. ConScientiae Saúde, 3, 65-72.

Corrêa, A. R. M. (2007). Psicodramatista: pesquisador?! Rev. bras. psicodrama, 15(2), 93-102.

Cukier, R (1992). Psicodrama bipessoal: sua técnica, seu terapeuta e seu paciente (4a. ed.). São Paulo, SP: Ágora.

Fleury, H. J., & Marra, M. I. G. C. (2012). Aplicações dos métodos sociátricos. In M. P. Nery, & M. I. G. Conceição (Org.). Intervenções grupais: o psicodrama e seus métodos. São Paulo, SP: Ágora.

Goldenberg, M. (2004). A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais (8a. ed.). Rio de Janeiro, RJ: Record.

Gulassa, D. C. R., Zylberstajn, C., Massoni, C. G., & Nonoya, D. S. (2013). Considerações sobre o processo de orientação de monografia em Psicodrama. Rev. bras. psicodrama, 21(1), 81-94.

Menegazzo, C. M., Tomasini, M. A., & Zureti, M. M. (1995). Dicionário de psicodrama e sociodrama. São Paulo, SP: Ágora.

Nery, M. P. (2012). Sociodrama. In: M. P. Nery, & M. I. G. Conceição (Org.). Intervenções grupais: O psicodrama e seus métodos (pp. 95-123). São Paulo, SP: Ágora.

Ramalho, C. M. R. (1994). O psicodrama pedagógico: Um exemplo da concepção fenomenológica-existencial da aprendizagem. Sociedade de Psicodrama da Bahia. Bahia, Brasil.

Romaña, M. A. (1985). Psicodrama pedagógico: método educacional psicodramático. Campinas, SP: Papirus.

Romaña, M. A. (2004). Pedagogia do drama: 8 perguntas & 3 relatos. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Romaña, M. A. (2009). Pedagogía psicodramática y educación conciente. Buenos Aires, Argentina: Lugar editorial.

Published

2020-01-02

How to Cite

Sombrio Cardoso, A. ., & Lamberg Carneiro Bond, E. . (2020). Psychodramatic pedagogy as a facilitating method in choosing the monographic theme. Revista Brasileira De Psicodrama, 27(1), 125–131. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/37

Issue

Section

Brief Communications