The use of Living Newspaper as a warm-up for the educator role

Authors

  • Carine Bastos da França

Keywords:

Living Newspaper, Spontaneous Theatre, Dramatization, Sociodrama, Education

Abstract

This paper presents the use of the Living Newspaper as part of a major project aiming to develop the role of educator in a group of public school teachers. It describes the psychodramatic experience of the Living Newspaper and its impact and repercussions on the group, also reflecting on its possibilities as a dramatic technique or resource within a Sociodrama session. The session described in this paper had a profound effect on the participants, leading on reflections about their own role, the student’s role, and the context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

MENEGAZZO, C. M.; TOMASINI, M. A.; ZURETTI, M. M. Dicionário de Psicodrama e Sociodrama. São Paulo: Ágora, 1995.

MONTEIRO, R. F. “Técnicas Históricas: Teatro da improvisação e jornal dramatizado”. In:

_____ (org.). Técnicas fundamentais do psicodrama. São Paulo: Ágora, 1998, p. 11-16.

MORENO, J. L. Quem sobreviverá? – Fundamentos da sociometria, da psicoterapia de grupo e do sociodrama: Edição do estudante. São Paulo: Daimon – Centro de Estudos do Relacionamento, 2008.

ROMAÑA, M. A. Do psicodrama pedagógico à pedagogia do drama. Campinas: Papirus Editora, 1996.

______. Desenvolvendo um pensamento vivo mediante uma didática sociopsicodramática. Linhas Críticas. Brasília, v. 4, n. 7/8, 1998/1999, p. 11-16.

SANTOS, D. F.; ESPÓSITO, V. H.; ALBUQUERQUE, H. M. P.; TEIXEIRA, R. R. P. O Jornal Vivo – Uma proposta para a educação de jovens e adultos. Revista Ciências Humanas. Frederico Westphalen, v. 8, n. 10, jun/2007, p. 161-174.

Published

2020-01-15

How to Cite

Bastos da França, C. . (2020). The use of Living Newspaper as a warm-up for the educator role. Revista Brasileira De Psicodrama, 23(1), 75–81. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/308

Issue

Section

Brief Communications