The use of Living Newspaper as a warm-up for the educator role
Keywords:
Living Newspaper, Spontaneous Theatre, Dramatization, Sociodrama, EducationAbstract
This paper presents the use of the Living Newspaper as part of a major project aiming to develop the role of educator in a group of public school teachers. It describes the psychodramatic experience of the Living Newspaper and its impact and repercussions on the group, also reflecting on its possibilities as a dramatic technique or resource within a Sociodrama session. The session described in this paper had a profound effect on the participants, leading on reflections about their own role, the student’s role, and the context.
Downloads
References
MONTEIRO, R. F. “Técnicas Históricas: Teatro da improvisação e jornal dramatizado”. In:
_____ (org.). Técnicas fundamentais do psicodrama. São Paulo: Ágora, 1998, p. 11-16.
MORENO, J. L. Quem sobreviverá? – Fundamentos da sociometria, da psicoterapia de grupo e do sociodrama: Edição do estudante. São Paulo: Daimon – Centro de Estudos do Relacionamento, 2008.
ROMAÑA, M. A. Do psicodrama pedagógico à pedagogia do drama. Campinas: Papirus Editora, 1996.
______. Desenvolvendo um pensamento vivo mediante uma didática sociopsicodramática. Linhas Críticas. Brasília, v. 4, n. 7/8, 1998/1999, p. 11-16.
SANTOS, D. F.; ESPÓSITO, V. H.; ALBUQUERQUE, H. M. P.; TEIXEIRA, R. R. P. O Jornal Vivo – Uma proposta para a educação de jovens e adultos. Revista Ciências Humanas. Frederico Westphalen, v. 8, n. 10, jun/2007, p. 161-174.