On the stage of psychotherapy: a teenager, his drama and Psychodrama
Keywords:
Psychotherapy, Psychodrama, Adolescent psychology, Psychotherapeutic techniques, Psychotherapeutic interventionAbstract
This article aims to highlight the possibilities of bipersonal psychodrama before the drama of a teenager, demonstrating his evolution. The methodology used was the qualitative research, in the action-research and case study modalities. The manuscript exposes techniques such as psychodrama in the open scene, concretization, role play, social atom and psychogram, in addition to the “author and protagonist of his own story” activity, which materialized the patient’s achievements. This paper concludes that bipersonal psychodrama has a vast arsenal of techniques, through which a teenager has come to recognize himself as the author and protagonist of his story, and the psychodramatist can validate “his psychodrama”, anchored by its theory.
Downloads
References
Bustos, D. M. (1992). Novos rumos em psicodrama. São Paulo, SP: Ática.
Cossa, M. A. (2008). Domando a puberdade: psicodrama, sociodrama e sociometria com grupos de adolescentes. In J. Gershoni (Org.). Psicodrama no século 21: aplicações clínicas e educacionais (pp.). São Paulo, SP: Ágora.
Cukier, R. (1992). Psicodrama bipessoal: sua técnica, seu terapeuta e seu paciente (4a. ed.). São Paulo, SP: Ágora.
Enderle, C. (1988). Psicologia da adolescência: uma abordagem pluridimensional. Porto Alegre, RS: Artes Médicas.
Fassa, B. & Echenique, M. (1992). Poder e amor: a micropolítica das relações. São Paulo, SP: Aleph.
Ferreira, I. B. (2010). Dicas a um jovem terapeuta psicodramatista de adolescentes. Revista Brasileira de Psicodrama, 18(2), 57-72. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-53932010000200004&lng=pt&tlng=pt.
Fonseca, J. (1980). Psicodrama da loucura: Correlações entre Buber e Moreno (7a. ed.). São Paulo, SP: Ágora.
Fonseca, J. (2000). Psicoterapia da relação: elementos de psicodrama contemporâneo (2a. ed.). São Paulo, SP: Ágora.
Gil, A. C. (1994). Métodos e técnicas de pesquisa social (4a. ed.). São Paulo, SP: Atlas.
Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa (4a. ed.). São Paulo, SP: Atlas.
Gomes, A. M. A., Nations, M. K., & Amato, M. A. P. (2005). O Psicodrama na humanização hospitalar. In H. J. Fleury, & M. M. Marra (Orgs.). Intervenções grupais nas organizações (pp.). São Paulo, SP: Ágora.
Gonçalves, C. S., Wolff, J. R., & Almeida, W. C. (1988). Lições de Psicodrama: introdução ao pensamento de J. L. Moreno (7a. ed.). São Paulo, SP: Ágora.
Mazzotta, M. C. E. (2010). Sociopsicodrama, juventude e inserção social. Revista. Brasileira de Psicodrama, 18(2), 27-41. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-53932010000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt.
Miller, A. (1986). O drama da criança bem dotada: como os pais podem formar (e deformar) a vida emocional dos filhos. São Paulo, SP: Summus.
Moreno, J. D. (2016). Impromptu man: J. L. Moreno e as origens do psicodrama, da cultura do encontro e das redes sociais. (Y. B. Datner, Trad.). São Paulo, SP: FEBRAP. (Obra original publicada em 2014).
Moreno, J. L. (1975). Psicodrama. São Paulo, SP: Cultrix.
Pereira, A. H. (2005). O conflito dramático entre o papel social e imaginário na trajetória protagonizada por Dom Quixote. Revista. Brasileira de Psicodrama, 13(1), 25-44.
Tiba, I. (2005). Adolescentes: quem ama, educa! São Paulo, SP: Integrare.