SOCIODRAMA AND ROLE-PLAY: THEORIES AND INTERVENTIONS

  • Cybele Maria Rabelo Ramalho Clínica Profissionais Integrados – Aracaju (SE), Brazil.
Keywords: Sociodrama, Role-Play, Supervision, Sociopsychodrama

Abstract

This article presents the sociodramatic method developed by Jacob Levy Moreno (origin, definitions, unfolding, characteristics, modalities, objectives), differentiating it from psychodrama, as well as presents the role-play, in sociopsychodramatic practice, especially for socioeducational purpose. It illustrates the application of these modalities with brief accounts of the author’s experience with groups in sociodramatic acts and processes. It reports an institutional experience with retired elderly citizens, held for six months, using as initiators, tales for adults that bring archetype themes common to this age group; another experience with several thematic workshops, focused on the development of female roles, using the technique of the living museum; finally, an experience of supervision with graduation students, held during two university terms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calvente, C. (2002). O personagem na Psicoterapia: articulações psicodramáticas. Ágora.

Chinen, A. B. (1989). ...E foram felizes para sempre: contos de fadas para adultos. Cultrix.

Fernández, A. M. (2015). A multiplicação dramática no ensino universitário no âmbito grupal. Revista Brasileira de Psicodrama, 23(1), 23–32.

Figusch, Z. (2010). O modelo contemporâneo de sociodrama brasileiro. In: Marra, M., & H. Fleury (Eds), Sociodrama: um método, diferentes procedimentos. Ágora.

Fox, J. (2002). O Essencial de Moreno: textos sobre psicodrama, terapia de grupo e espontaneidade. Editora Ágora.

Gasseau, M., & Gasca, G. (Eds.). (1991). Lo Psicodrama Junghiano. Bollati Boringhieri.

Kaufman, A. (1992). O Teatro Pedagógico: bastidores da iniciação médica. Ágora.

Kesselman, H., & Pavlovsky, E. (1989). La Multiplicación Dramatica. Ediciones Ayllu.

Knobel, A. M. (2020). Sociodrama: action mechanisms and directing strategies at two public events. Revista Brasileira de Psicodrama, 28(3), 187–197.

Malaquias, M. C. (2007). Percurso do Psicodrama no Brasil – década de 40: o pioneirismo de Guerreiro Ramos. Revista Brasileira de Psicodrama, 15(1), 33–39.

Marra, M. M. (2004). O Agente Social que transforma: O sociodrama na organização de grupos (2nd ed.). Ágora.

Mascarenhas, P., & Pinto, F. (1990). Psicodrama e Sociodrama: saúde mental e/ou saúde social? In Federação Brasileira de Psicodrama (Ed.), Anais do 7º. Congresso Brasileiro de Psicodrama. Federação Brasileira de Psicodrama.

Menegazzo, C. M, Tomasini, M. A., & Zuretti, M. M. (1995). Dicionário de Psicodrama e Sociodrama. Ágora.

Mezher, A. (2002). A abordagem dos valores ético-culturais pelo Axiodrama. In Weil, P. (Ed.), A ética nos grupos: contribuições do Psicodrama (pp.95–124). Ágora.

Moreno, J. L., & Moreno, Z. T. (2006). Psicodrama: Terapia de ação e princípios da prática. Daimon.

Nery, M. P. (2010). Grupos e intervenções em conflito. Ágora.

Ramalho, C. M. R. (2010). Psicodrama e Psicologia Analítica: construindo pontes. Iglu.

Ramalho, C. M. R. (2016). Cores e tintas da tela psicodramática: onde Moreno e Jung se encontram. In: Gotlieb, L., & Perazzo, S. (Eds.), Psicodrama - apontamentos e criação. Filo Czar.

Romaña, M. A. (1987). Psicodrama Pedagógico: método educacional psicodramático (2nd ed.). Papirus.
Published
2021-02-08
How to Cite
Ramalho, C. M. R. (2021). SOCIODRAMA AND ROLE-PLAY: THEORIES AND INTERVENTIONS. Revista Brasileira De Psicodrama, 29(1), 26-35. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/465
Section
Original Papers