The teaching of psychodramatic pedagogy as a method for new learning
Keywords:
pedagogy, psychodrama, educationAbstract
The aim of this article is to reflect on the contributions of Psychodramatic Pedagogy as a learning facilitator in the Psychodramatist training course. The practice performed with research-action here shows that the playful, theatrical techniques and dramatic games led participants to a greater expressiveness, spontaneity and creativity. From this lesson/action, students also demonstrated a greater group interaction and learned the content in an easier way.
Downloads
References
Andrade, M. M. (2003). Introdução à metodologia do trabalho científico. (6. ed.). São Paulo: Atlas.
Moreno, J. L. (1975). Psicodrama. São Paulo: Cultrix.
Ramos-Cerqueira, A. T. A., Lima, M. C. P., Torres, A. R., Reis, J. R. T., Fonseca, N. M. V. (set. 2004/fev. 2005). Era uma vez... Contos de fadas e psicodrama auxiliando alunos na conclusão do curso de médico. Interface, 9(16). Retirado de: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-32832005000100007&script=sci_arttext.
Romaña, M. A. (1985). Psicodrama pedagógico: método educacional psicodramático. Campinas: Papirus.
Romaña, M. A. (1992). Construção coletiva do conhecimento através do psicodrama. Campinas: Papirus.
Thiollent, M. (2011). Metodologia da pesquisa ação. (18. ed.). São Paulo: Cortez.
Tobase, L., Gesteira, E. C. R., & Takahaski, R. T. (2007). Revisão de literatura: a utilização da dramatização no ensino da enfermagem. Revista Eletrônica de Enfermagem, 9(01), 214-228 Retirado de: http://www.fen.ufg.br/revista/v9/n1/v9n1a17.htm.