Psychodrama as a pedagogical action tool in the curriculum of elementary schools in Amazonas
Keywords:
Comprehensive Education, Elementary School, Curriculum, Psychodrama, SociodramaAbstract
For the first time in the history of Brazil comprehensive education has been established as a public policy at federal level. This research was conducted by an inter-university consortium at the request of the Ministry of Education. The main objective was to map out the experiences of educational pathways in Brazil. Questionnaires were sent out and responded to by 2.112 Brazilian municipalities and a qualitative research was carried out in 20 municipalities. The results from Guarantã do Norte - MT, Palmas - TO and Santarém - PA are presented here, municipalities where sociodramatic methods and spontaneous theatre were used in education, beyond the books available in school libraries. Psychodrama forms part of the curriculum of elementary schools in Amazonia, having established itself as a theoretical and methodological reference point in the education of children and youth.
Downloads
References
ALVES, R. P. S. Implantação da educação integral em Palmas, Estado do Tocantins: algumas reflexões sobre a experiência da rede municipal de ensino. Em Aberto, Brasília: Inep, v. 25, n. 88, p. 125-134, 2012. [ Links ]
ARDOINO, J. Psicologia da educação na universidade e na empresa. São Paulo: EdiUSP, 1971. [ Links ]
BRASIL. Educação Integral/Educação Integrada e(m) tempo integral: concepções e práticas na educação brasileira. Relatório de Pesquisa Quantitativa. Brasília: Ministério da Educação, 2009a. [ Links ]
__________. Educação Integral/Educação Integrada e(m) tempo integral: concepções e práticas na educação brasileira. Relatório de Pesquisa Qualitativa. Brasília: Ministério da Educação, 2011. [ Links ]
__________. Educação Integral: texto referência para o debate nacional. Brasília: Ministério da Educação, 2009b. [ Links ]
______. Portaria Normativa Interministerial nº 17, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa Mais Educação, que visa fomentar a educação integral de crianças, adolescentes e jovens, por meio do apoio a atividades sócio-educativas no contraturno escolar. Brasília, Ministério da Educação, 2007. [ Links ]
CAVALIERE, A. M. Anísio Teixeira e a Educação Integral. Paideia, v. 20, n. 46, p. 249-259, 2010. [ Links ]
COELHO, L. M. C. C.; PORTILHO, D. B. Educação integral, tempo e políticas públicas: reflexões sobre concepções e práticas. In: ______ (org.). Educação Integral em tempo integral: estudos e experiências em processo. Rio de Janeiro: Faperj, 2009, p. 89-100. [ Links ]
COURTNEY, R. Jogo, teatro e pensamento: as bases intelectuais do teatro na educação. São Paulo: Perspectiva, 1974. [ Links ]
FERNANDES, A. Psicopedagogia em psicodrama: morando no brincar. Petrópolis: Vozes, 2001. [ Links ]
FERNANDES, F. Anísio Teixeira e a luta pela escola pública. In: ROCHA, J. A. L. (org.). Anísio em movimento. Brasília: Senado Federal, 2002, p. 51-57. [ Links ]
JAEGER, W. Paideia: a formação do homem grego. São Paulo: Martins Fontes, 2001. [ Links ]
MOLL, J. (org.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012. [ Links ]
MONTEIRO, R. F. Jogos dramáticos. São Paulo: Ágora, 1994. [ Links ]
MORENO, J. L. Psicodrama. São Paulo: Cultrix, 1975. [ Links ]
PENTEADO, W. A. Fundamentos da orientação educacional. São Paulo: EPU, 1976. [ Links ]
PINHEIRO, L; RODRIGUES, R. L. A experiência da rede municipal de ensino de Santarém (PA). In: MOLL, J. (org.). Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012, p. 434-438. [ Links ]
ROMAÑA, M. A. Construção coletiva do conhecimento através do psicodrama. Campinas: Papirus, 1992. [ Links ]
__________. Psicodrama pedagógico. Campinas: Papirus, 1985. [ Links ]
SOUZA, D. M. A educação integral na escola. Colóquio educação integral. São Paulo: Cenpec, 2010. [ Links ]
TITTON, M. B. P. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Resenha de livro. Educação em Revista, n. 45, Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2012. [ Links ]
YOZO, R. Y. 100 jogos para grupos: uma abordagem psicodramática para empresas, escolas e clínicas. São Paulo: Ágora, 1995. [ Links ]