Family sociodrama: An instrument for strengthening the relation between parents and children in the school context
Keywords:
parent-child relations, parent-school relationship, school difficulties, content analysis, sociodramaAbstract
The purpose of this research was to verify the perception of 17 families about the relations between parents and kids in the school context. These students were identified by the school as the ones who have difficulties, as it was revealed in the four Sociodrama sessions that focused on their relations. Based on the analysis of this sessions, it was possible to conclude that Sociodrama has helped parents and kids to empathize with each other through role exchanging in order to find better solutions.
Downloads
References
Andrade, A. S., & Chechia, V. A. (2005). O desempenho escolar dos filhos na percepção de pais de alunos com sucesso e insucesso escolar. Estud. Psicol. (Natal) [online], 10(3), 431-440. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2005000300012
Chechia, A. K. A.; Souza, M. P. R. (2003). Queixa escolar e atuação profissional: Apontamentos para a formação de psicólogos. In M. E. M. Meira, & M. A. M Antunes (Orgs.), Psicologia escolar: Teorias críticas (pp. 105-135). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Leitte, L. F. (2016). A escola pensada e a escola vivida: Discursos sobre a relação família-escola (Tese de Mestrado Acadêmico em Psicologia). Programa de Pós-Graduação, Universidade Federal de Rondônia – Departamento de Psicologia, Porto Velho.
Monteiro, A. M., Merengué, D., & Brito,V. (2006). Pesquisa qualitativa e psicodrama. São Paulo: Ágora.
Moreno, J. L. (1975). Psicodrama (A. Cabral, Trad.). São Paulo: Cultrix.
Nery, M. P., Costa, L. F., & Conceição, M. I. G. (2006). O sociodrama como método de pesquisa qualitativa. Paideia: Brasília.
Ribeiro, D. F. (2004). Os bastidores da relação família e escola (Tese de Doutorado). Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto/USP – Departamento de Psicologia, Ribeirão Preto.
Polônia. A. C., & Dessen, M. A. (2005, dezembro). Em busca de uma compreensão das relações entre família escola. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), 9(2), Campinas, SP. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572005000200012
Wagner, A. & Saraiva, L. A., (2013, outubro/dezembro). A relação família-escola sob a ótica de professores e pais de crianças que frequentam o ensino fundamental. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., 21(81), Rio de Janeiro. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362013000400006