Family sociodrama: An instrument for strengthening the relation between parents and children in the school context

Authors

  • Laís Pimenta Ferreira
  • Daniela de Figueiredo Ribeiro
  • Angélica Teixeira Gomes
  • Antônio dos Santos Andrade

Keywords:

parent-child relations, parent-school relationship, school difficulties, content analysis, sociodrama

Abstract

The purpose of this research was to verify the perception of 17 families about the relations between parents and kids in the school context. These students were identified by the school as the ones who have difficulties, as it was revealed in the four Sociodrama sessions that focused on their relations. Based on the analysis of this sessions, it was possible to conclude that Sociodrama has helped parents and kids to empathize with each other through role exchanging in order to find better solutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, A. S. (2005). Sociodrama educacional: Uma estratégia de pesquisa-ação em psicologia escolar institucional. In H. J. Fleury, & M. M. Marra (Orgs.), Intervenções grupais na educação (pp. 49-66). São Paulo: Ágora.

Andrade, A. S., & Chechia, V. A. (2005). O desempenho escolar dos filhos na percepção de pais de alunos com sucesso e insucesso escolar. Estud. Psicol. (Natal) [online], 10(3), 431-440. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2005000300012

Chechia, A. K. A.; Souza, M. P. R. (2003). Queixa escolar e atuação profissional: Apontamentos para a formação de psicólogos. In M. E. M. Meira, & M. A. M Antunes (Orgs.), Psicologia escolar: Teorias críticas (pp. 105-135). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Leitte, L. F. (2016). A escola pensada e a escola vivida: Discursos sobre a relação família-escola (Tese de Mestrado Acadêmico em Psicologia). Programa de Pós-Graduação, Universidade Federal de Rondônia – Departamento de Psicologia, Porto Velho.

Monteiro, A. M., Merengué, D., & Brito,V. (2006). Pesquisa qualitativa e psicodrama. São Paulo: Ágora.

Moreno, J. L. (1975). Psicodrama (A. Cabral, Trad.). São Paulo: Cultrix.

Nery, M. P., Costa, L. F., & Conceição, M. I. G. (2006). O sociodrama como método de pesquisa qualitativa. Paideia: Brasília.

Ribeiro, D. F. (2004). Os bastidores da relação família e escola (Tese de Doutorado). Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto/USP – Departamento de Psicologia, Ribeirão Preto.

Polônia. A. C., & Dessen, M. A. (2005, dezembro). Em busca de uma compreensão das relações entre família escola. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), 9(2), Campinas, SP. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572005000200012

Wagner, A. & Saraiva, L. A., (2013, outubro/dezembro). A relação família-escola sob a ótica de professores e pais de crianças que frequentam o ensino fundamental. Ensaio: Aval. Pol. Públ. Educ., 21(81), Rio de Janeiro. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362013000400006

Published

2020-01-09

How to Cite

Pimenta Ferreira, L. ., de Figueiredo Ribeiro, D. ., Teixeira Gomes, A. ., & dos Santos Andrade, A. . (2020). Family sociodrama: An instrument for strengthening the relation between parents and children in the school context. Revista Brasileira De Psicodrama, 25(1), 108–114. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/176

Issue

Section

Brief Communications

Most read articles by the same author(s)