Psychodrama-oriented dramatization in the teacher training for health professionals

Authors

  • Lucio Guilherme Ferracini
  • Lidia Ruiz-Moreno

Keywords:

health professionals, health professionals education da saúde, psicodrama, grupos focais

Abstract

The purpose of this study is to analyse an experience of teacher education in the health sector, using the psychodrama dramatization in Teaching-Learning Process of the Teaching Programme in Health Sciences. The aim of all this was to understand some relevant aspects to the teaching role development, as well as to explore the role of drama as a methodological resource in the educational process. The three-hour intervention was filmed and transcribed for later thematic analysis. The psychodrama-oriented dramatization revealed to be a valuable teaching-learning strategy in the teacher training programmes, in the context of the inductive current policies on the training for health professionals, promoting the construction of knowledge and overcoming the transmissive model of knowledge acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, M. (1999). O processamento em psicodrama. In W. C. Almeida, Grupos: A proposta do psicodrama (pp. 111-126). São Paulo: Ágora.

Batista, N. A. (2005). Desenvolvimento docente na área da saúde: Uma análise. Trabalho, Educação e Saúde, 3(2), 283-294.

Cruz, G. B., & André, M. (2012, maio/agosto). A produção do conhecimento didático na RBEP (1998-2010). Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (número especial), Brasília, 93(234), 443-462. Recuperado em 15 de março de 2015 de http://rbep.inep.gov.br/index.php/rbep/article/view/449

Franco, M. L. P. B. (2012). Análise de conteúdo. Brasília: Liber Livro.

Freire, P. (2002). Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra.

Maia, J. A. (2014). O currículo no ensino superior em saúde. In N. A. Batista, & S. H. S. S. Batista (Orgs.), Docência em saúde (pp. 99-130). São Paulo: Senac.

Masetto, M. T. (2015). Competência pedagógica do professor universitário (3a. ed.). São Paulo: Summus.

Moreira, M. A. (2012, 23 de abril). O que é afinal aprendizagem significativa? Aula inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física, Universidade Federal do Mato Grosso, MT.

Moreno, J. L. (1959/1993). Psicoterapia de grupo e psicodrama. Campinas, SP: Editorial Psy.

Moreno, J. L. (2008). Quem sobreviverá? São Paulo: Damion. Perazzo, S. (2010). Psicodrama: O forro e o avesso. São Paulo: Ágora.

Pontes, R. L. P. F. (2006). Recortes do psicodrama e do pensamento complexo contribuindo para o desenvolvimento da relação professor-aluno. São Paulo: Uninove.

Rivas, N. P. P., Conte, K. de M., & Aguilar, G. M. (2007). Novos Espaços Formativos na Universidade: Desafios e perspectivas para a docência superior (pp. 1-34). IX Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. Recuperado em 15 de março de 2015 de https://uspdigital.usp.br/siicusp/cdOnlineTrabalhoVisualizarResumo?numeroInscricaoTrabalho=3426&numeroEdicao=15

Romaña, M. A. (1987). Psicodrama pedagógico. Campinas, SP: Papirus.

Ruiz-Moreno, L., Romaña, M. A., Batista, S. H., & Martin, M. A. (set. 2004-fev. 2005). Jornal vivo: Relato de uma experiência de ensino-aprendizagem na área da saúde. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 9(16), 195-204. Recuperado em 14 de dezembro de 2014 de http://www.scielo.br/pdf/icse/v9n16/v9n16a21.pdf

Tardif, M. (2013, abril-junho). A profissionalização do ensino passados trinta anos. Educação & Sociedade, 34(123), 551-571. Campinas, SP: Centro de Estudos Educação e Sociedade. Recuperado em 18 de dezembro de 2014 de http://www.scielo.br/pdf/es/v34n123/13.pdf

Published

2020-01-09

How to Cite

Guilherme Ferracini, L. ., & Ruiz-Moreno, L. . (2020). Psychodrama-oriented dramatization in the teacher training for health professionals. Revista Brasileira De Psicodrama, 25(1), 18–27. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/151

Issue

Section

Artigos ineditos