PSYCHOSOCIAL INTERVENTION IN SEXUAL VIOLENCE AGAINST CHILDREN: REFLEXIVITY AND PSYCHODRAMATIC RESOURCE

Autores/as

  • Denise Lima Moreira Secretaria de Saúde do Governo do Distrito Federal – Brasília (DF), Brazil.
  • Liana Fortunato Costa Universidade de Brasília – Brasília (DF), Brazil.

Palabras clave:

Sexual offense, Victims, Elaboration, Psycotherapy

Resumen

This study aims to discuss the reflexivity of female children victims of sexual violence during a psychosocial intervention with a psychodramatic orientation, seeking out to understand the meanings present in the dialogues and plays. The research participants were 13 girls victims of sexual violence perpetrated by an adolescent close relative. Two group sessions records were used to focus on the interpretation of reflexivity on the theme of protection. The results describe the sessions in the organization: warm-up, dramatization and sharing. The discussion focuses on the earnings that play and dramatic plays bring to reflexivity about a topic such as arduous as sexual violence. The creation of a playful environment favors a dialogue between victims and adolescent offenders.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Aarons, J. D. (2004). The Use of Play Therapy with Child Victims of Sexual Abuse. Columbia Social Work Review, 2(1), 27-34. https://doi.org/10.7916/cswr.v2i1.1842

Andrada, C. F. (2018). O método no centro: Relatos de campo de uma pesquisa psicossocial de perspectiva etnográfica. Psicologia USP, 29(2), 236-245. https://doi.org/10.1590/0103-656420170025

Barbier, R. (2002). A pesquisa-ação. Plano.

Bettelheim, B. (2017). A psicanálise dos contos de fadas (34ª ed.). Paz & Terra.

Brasil (2009). Tipificação Nacional de Serviços Socioassistenciais. Resolução nº 109 de 11 de novembro de 2009. http://www.assistenciasocial.al.gov.br/sala-de-imprensa/arquivos/folder.2010-11-23.9973739377/Tipificao.pdf

Buarque, C. (2011). Chapeuzinho Amarelo (27ª ed.). José Olympio.

Capella, C., Gutiérrez, C., Rodríguez, L., & Gómez, C. (2018). Change during psychoterapy: The perspective of children and adolescents who have been sexually abused. Research in Psychoterapy: Psychopatology, Process and Outcome, 21, 24-39. https://doi.org/10.4081/ripppo.2018.288

Conceição, M. I. G., Penso, M. A., Costa, L. F., Setubal, C. B., & Wolff, L. S. (2018). O Psicodrama na Intervenção Psicossocial com Adulto Autor de Violência Sexual. In L. F. Haigzang, P. I. C. Gomide, & G. M. Rocha (Eds.), Psicologia Forense. Temas e Práticas (pp. 89-110). Juruá.

Costa, L. F. & Penso, M. A. (2010). A dimensão clínica das intervenções psicossociais com adolescentes e famílias. In M. M. Marra & L. F. Costa (Eds.), Temas da Clínica do Adolescente e da Família (pp. 201-214). Ágora.

Costa, L. F., Penso, M. A., Santos, S. R. M. L.B., & Moura, M. G. (2020). Atuação sistêmica na comunidade: O grupo multifamiliar no contexto do adolescente que cometeu ofensa sexual. In J. A. A. Mendes & J. B. N. F. Bucher-Maluschke (Eds.), Perspectiva sistêmica e práticas em psicologia: temas e campos de atuação (pp. 207-224). CRV.

Costa, L. F., Setubal, C. B., Wolff, L. S., & Penso, M. A. (2020). Uma Perspectiva Sistêmica e de Gênero na Atenção ao Adulto Ofensor Sexual. In J. A. A. Mendes & J. B. N. F. Bucher-Maluschke (Eds.), Perspectiva sistêmica e práticas em psicologia: temas e campos de atuação (pp. 225-243). CRV.

Devlin, M. J., Hill, L., Berry, J., Felder, K., & Wilson, C. (2019). Therapeutic Practices for Sexually Abused Children and Adolescents: Resources for Marriage, Family, and Couples’ Counselors. The Family Journal: Counseling and Therapy for Couples and Families, 27(4), 359-365. https://doi.org/0.1177/1066480719844017

Dorsey, S., McLaughlin, K. A., Kerns, S. E. U., Harrison, J. P., Lambert, H. K., Briggs, E. C., Cox, J. R., & Amaya-Jackson, L. (2017). Evidence Base Update for Psychosocial Treatments for Children and Adolescents Exposed to Traumatic Events. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46(3), 303-330. https://doi.org/10.1080/15374416.2016.1220309

Gonçalves, C. S., Wolff, J. R., & Almeida, W. C. (1988). Lições de Psicodrama: Introdução ao Pensamento de J. L. Moreno. Ágora.

Hohendorff, J., Habigzang, L. F., & Koller, S. H. (2015). Psicoterapia para Crianças e Adolescentes ítimas de Violência Sexual no Sistema Público: Panorama e Alternativas de Atendimento. Psicologia: Ciência & Profissão, 35(1), 182-198. https://doi.org/10.1590/1982–3703000202014

Hollander, E. M. & Craig, M. (2013). Working with Sexual Offenders via Psychodrama. Sexual Offender Treatment, 8(2), 1-15. http://www.sexual-offender-treatment.org/124.html

Jerolmack, C. & Khan, S. (2018). Approaches to ethnography: Analysis and representation in participant observation. Oxford University Press.

Klinger, E. F., Barcelos, G. V., Azevedo, W. A., & Oliveira, D. P. (2020). O brincar como recurso de promoção à saúde em psicoterapia. ECOS: Estudos Contemporâneos da Subjetividade, 10(1), 145-155. http://www.periodicoshumanas.uff.br/ecos/article/view/2200

Marra, M. M. (2015). Diante das violências: Abordagem psicodramática. In R. Payá (Ed.), Intercâmbio das Psicoterapias: Como cada Abordagem Psicoterapêutica compreende os Transtornos Psiquiátricos (2ª ed., pp. 393-411). Guanabara Koogan-Roca.

Marra, M. M. & Costa, L. F. (2016). A família em contexto de abuso sexual: Significados e construções narrativas. In M. Grandesso (Ed.), Práticas colaborativas e dialógicas em distintos contexto e populações: Um diálogo entre teoria e prática (pp. 491-512). CVR.

Marra, M. M. & Costa, L. F. (2018). Entre a revelação e o atendimento: família e abuso sexual. Avances en Psicología Latinoamericana, 36(3), 459-475. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.3564

Mercer, J. (2017). Evidence of Potentially Harmful Psychological Treatments for Children and Adolescents. Child and Adolescent Social Work Journal, 34, 107-125. https://doi.org/10.1007/s10560-016-0480-2

Merengué, D. (2006). Psicodrama e Investigação Científica. In A. M. Monteiro, D. Merengué, & V. Brito (Eds.), Pesquisa Qualitativa e Psicodrama (pp. 57-87). Ágora.

Minayo, M. C. S. (1996). O Desafio do Conhecimento: Pesquisa Qualitativa em Saúde (4ª ed.). Hucitec/Abrasco.

Moreno, J. L. (1983). Fundamentos do Psicodrama. Summus.

Moreno, J. L. (1993). Psicoterapia de Grupo e Psicodrama. Psy.

Navaei, M., Akbari-Kamrami, M., Esmaelzadeh-Saeieh, S., Farid, M., & Tehranizadeh, M. (2016). Effect of Group Counseling of Parent’s Efficacy, Knowledge, Attitude, and Communication Practice in Preventing Sexual Abuse of Children Aged 2-6 Years: A Randomized Controlled Clinical Trial. International Journal of Community Based Nursing-Midwifery, 6(4), 285-292. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6226606/

Prigel, M. (2017). Integrating Play Therapy and Heart-Centered Energetic Psychodrama: A Profound Treatment for Traumatized Children. Journal of Heart-Centered Therapies, 20(2), 45-74. https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA516447801&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=15205495&p=HRCA&sw=w

Simonetti, G. S., Maiolino W. S. S., & Severino, M. F. S. (2015). Psicodrama: Cuerpo, espacio y tempo hacia la libertad creadora. Arteterapia: Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 10, 139-151. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015.v10.51688

Trivedi, R. R. & Rejani, T. G. (2016). Expressive Therapy with Children who Were Sexually Abused: An Overview. World Journal of Research and Review, 3(4), 78-83.

Vrolijk-Boschaart, T. F., Brilleslijper-Kater, S. N., Benninga, M. A., Lindauer, R. J. L., & Teeuw, A. H. (2018). Clinical practice: recognizing child sexual abuse – what make it so difficult? European Journal of Pediatrics, 177, 1343-1350.https://doi.org/10.1007/s00431-018-3193-z

Walters, R. (2017). Fairytales, psychodrama and actiom methods: ways of helping traumatizes children to heal. Zeitschfrit für Psychodrama und Soziometrie, 16, 53-60. https://doi.org/10.1007/s11620-017-0381-1

Webster, G. (2018). Psychoanalytic Complex Theory: An Aplication to the Treatment of Child Sexual Offenders.Psychoanalytic Psychology, 35(1), 83-92. https://doi.org/10.1037/pap0000120

Descargas

Publicado

2021-02-08

Cómo citar

Moreira, D. L. ., & Costa, L. F. . (2021). PSYCHOSOCIAL INTERVENTION IN SEXUAL VIOLENCE AGAINST CHILDREN: REFLEXIVITY AND PSYCHODRAMATIC RESOURCE. Revista Brasileira De Psicodrama, 29(1), 16–25. Recuperado a partir de https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/464

Número

Sección

Artículo original

Artículos más leídos del mismo autor/a