SOCIODRAMA WITH UNIVERSITY STUDENTS IN THE CONTEXT OF THE COVID-19 PANDEMIC
Keywords:
Sociodrama, Higher education, University, Emergency Remote TeachingAbstract
In 2020, the educational systems of several countries have been affected by the Covid-19 pandemic. In Brazil, the Education Ministry allowed the substitution of in person classes for classes in digital environments. We report our experience in an academic internship project in educational psychology based on the sociodramatic methodology and a focus on permanence and academic success as symbolic conditions linked to the development of the role of university student in times of Emergency Remote Teaching.
Downloads
References
Cord, D., Marques, M. G., Freitas, A. F., Marques, C., & Demasi, G. (2020). Laboratório da Ação: Desenvolvendo repertório espontâneo e criativo para uma trajetória de formação profissional saudável. In M. S. J. Lucas, & L. R. C. Feitosa (Orgs.), Reflexões sobre orientação profissional, trajetórias escolares e carreiras: Perspectivas e desafios. CRV, Curitiba.
Coulon, A. (2017). O ofício de estudante: A entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, 43(4), 1239-1250. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201710167954
Gomes, A. M. O., & Pereira, S. C. S. (2020). Reconfigurações do trabalho de assistentes sociais na política de educação em tempos de pandemia: Considerações a partir de vivências no IFPI. In S. L. B. Pereira, & I. H. G. M. Cronemberger (Orgs.), Serviço social em tempos de pandemia: Provocações ao debate. EDUFPI.
Gonçalves, C. S., Wolff, J. R., & Almeida, W. C. (1988). Lições de Psicodrama: Introdução ao pensamento de J. L. Moreno. Ágora.
Gusso, H. L., Archer, A. B., Luiz, F. B., Sahão, F. T., Luca, G. G., Henklain, M. H. O., Panosso, M. G., Kienen, N., Beltramello, O., & Gonçalves, V. M. (2020). Ensino superior em tempos de pandemia: Diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, 41, e238957. https://doi.org/10.1590/es.238957
Ministério da Educação. (2007). Referenciais de qualidade para educação superior a distância. Secretaria de Educação a Distância. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf
Ministério da Educação. (2020). Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União, ed. 53, seção 1. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376
Ministério da Saúde. (2020). Portaria n. 188, de 3 de fevereiro de 2020. Diário Oficial da União, ed. 24-A, seção 1. http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388
Salata, A. (2018). Ensino Superior no Brasil das últimas décadas: Redução nas desigualdades de acesso? Tempo Social, 30(2), 219-253. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.125482
Santos, D. B. R. (2009). Para além das cotas: A permanência de estudantes negros no ensino superior como política de ação afirmativa [Tese de Doutorado, Universidade Federal da Bahia].
Souza, A. C., & Drummond, J. (2018). Sociodrama na Educação. Wak.
Unesco. (2020). COVID-19 educational disruption and response. http://www.iiep.unesco.org/en/covid-19-educationaldisruption-and-response-13363
Weiner, B. (1990). History of motivational research in education. Journal of educational Psychology, 82(4), 616. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.616