PSYCHOLOGISTS AND PSYCHODRAMATISTS IN EDUCATION: AN ONLINE PROJECT DEVELOPED DURING THE PANDEMIC

Authors

  • Alcione Dias Associação Entre Nós – Campo Grande (MS), Brazil/Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – Campo Grande (MS), Brazil.
  • Luiza Maria Soares Barros Associação Entre Nós – Campo Grande (MS), Brazil
  • Sonia Urt Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – Campo Grande (MS), Brazil.

Keywords:

Physicology, Education, Psycodrama, Pandemic

Abstract

This article presents the socionomic project Ouvindo a Escola (Listening the School) and its developments, a set of socio-psychodramatic practices carried out during the year 2020, generated in remote mode and in times of pandemic. We start by making a brief history of Educational Psychology and continue pointing Psychodramatic Pedagogy as a transformative perspective in the socio-educational field. The project involved 11 psychodramatists, 39 teachers and 15 public school workers. We intend to give visibility to referenced practices that can contribute to Critical School Psychology within the scope of public education and propose ways of action, in times of social isolation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antunes, M. A. M. (1991). O processo de autonomização da psicologia no Brasil – 1890/1930: Uma contribuição aos estudos em história da psicologia [Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo].

Antunes, M. A. M. (2001). A Psicologia no Brasil: Uma leitura histórica sobre sua constituição (2ª ed.). Educ/Unimarco.

Barbosa, D. R. (2011). Estudos para uma história da psicologia educacional e escolar no Brasil [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo].

Barros, L. M. S., & Dias, A. R. (2019). Terapia do Papel Profissional: Uma modalidade socionômica de trabalho. Revista Brasileira de Psicodrama, 27(2), 236-241. https://doi.org/10.15329/2318-0498.20190025

Conselho Federal de Psicologia (2019). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. CFP.

Debord, G. (1997). A sociedade do espetáculo. Contraponto.

Dias, A. R., & Urt, S. C. (2020). Socionomia e Ecologia: Considerações para o campo educacional. In E. L. B. Chleba, & C. T. Romano (Orgs.), Encontro com a Sustentabilidade: Contribuições do Psicodrama (pp. 25-32). Polobooks.

Duarte, N. (2011). Vigotski e o “aprender a aprender”: Crítica às apropriações neoliberais e pós modernas da teoria vigotskiana. Autores Associados.

Facci, M. G. D., & Lessa, P. V. (2011). A atuação do psicólogo no ensino público do Estado do Paraná. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 15(1), 131-141. https://doi.org/10.1590/S1413-85572011000100014

Kim, L. M. V. (2009). Psicodrama e intervenção social. Revista Brasileira de Psicodrama, 17(2), 25-32.

Martins, L. M., & Pasqualini, J. C. (2015). Dialética singular-particular-universal: Implicações do método materialista dialético para a psicologia. Psicologia & Sociedade, 27(2), 362-371. https://doi.org/10.1590/1807-03102015v27n2p362

Massimi, M. (1984). História das ideias psicológicas no Brasil em obras do período colonial. [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo].

Massimi, M. (1990). História da Psicologia brasileira: Da época colonial até 1934. EPU.

Massimi, M., & Guedes, M. C. (2004). História da Psicologia no Brasil: Novos estudos. EDUC/Cortez.

Moreno, J. D. (2016) Impromptu Man: J. L. Moreno e as origens do psicodrama, da cultura do encontro e das redes sociais (Y. B. Datner, Trad.). Febrap.

Moreno, J. L. (1975) Psicodrama. Cultrix.

Moreno, J. L. (2008). Quem sobreviverá? Fundamentos da sociometria, da psicoterapia de grupo e do sociodrama (Edição do Estudante). Daimon.

Moreno, J. L. (2020). Sociometria, método experimental e a ciência da sociedade: Abordagem para uma nova orientação política. Febrap.

Negri, A., & Hardt, M. (2014). Declaração: Isto não é um manifesto. N 1 Edições.

Patto, M. H. S. (1984). Psicologia e Ideologia: Uma introdução crítica à Psicologia. T. A. Queiroz.

Patto, M. H. S. (1987). A produção do fracasso escolar: Histórias de submissão e rebeldia. [Tese de Livre Docência, Universidade de São Paulo].

Rodrigues, H. B. C., Fernandes, P. J., & Duarte, M. das G. dos S. (2001). Plataforma Argentino: Trajetória de constituição de uma análise em ato da instituição psicanalítica. Perfil, 12, 43-56.

Romaña, M. A. (1985). Psicodrama pedagógico. Papirus.

Romaña, M. A. (2012). Sociedade de Controle e Pedagogia Psicodramática. Revista Brasileira de Psicodrama, 20(1), 57-70.

Romaña, M. A. R. (2019). Pedagogia Psicodramática e Educação Consciente: Mapa de um acionar educativo (A. R. Dias, Trad.). Associação Entre Nós.

Saviani, D. (2019). História das ideias pedagógicas do Brasil (5ª ed.). Autores Associados.

Souza, M. P. R., Ramos, C. J. M., Lima, C. P., Barbosa, D. R., Calado, V.A., & Yamamoto, K. (2014). Atuação do psicólogo na educação: Análise de publicações científicas brasileiras. Psicologia da Educação, 38, 123-138.

Tunes, E., Tacca, M. C. V. R., & Martinez, A. M. (2006). Uma crítica às teorias clássicas da aprendizagem e à sua expressão no campo educativo. Linhas Críticas, 12(22), 109-130.

Vigotski, L. S. (1996). O significado histórico da crise da Psicologia. In: L. S. Vigotski, Teoria e método em psicologia (pp. 203-417). Martins Fontes.

Vigotski, L. S. (2000). Manuscrito de 1929 (Psicologia concreta do homem). Educação & Sociedade, 21(71), 21-44. (Obra original publicada em 1929). https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000200002

Weinstein, G., & Fantini, M. D. (1970). La Enseñanza por el afecto: Vida emocional y aprendizaje. Praeger Publishers/Fundação Ford/Editorial Paidós.

Zordan, P. B. M. B. G., & Silva, Z. M. T. (2018). Figuras da crise: Cidades e educação. Revista Brasileira de Educação, 23.

Published

2021-04-24

How to Cite

Ribeiro Dias, A., Soares Barros, L. M., & da Cunha Urt, S. . (2021). PSYCHOLOGISTS AND PSYCHODRAMATISTS IN EDUCATION: AN ONLINE PROJECT DEVELOPED DURING THE PANDEMIC. Revista Brasileira De Psicodrama, 29(2), 86–98. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/459

Issue

Section

Original Papers