Psychodrama with children: from clinical to psycho-social interventions
Keywords:
Psychodrama with children, Surplus Reality, Clinical and Socio-educational interventions, Subjectivity of the Director, Child Psychodramatist trainingAbstract
This text presents clinical and psychosocial interventions with children, based on individual and group psychotherapy, as well as organizational practices. We describe how Surplus Reality can be of great value when working with young children and their families, enabling to bring new meanings to relationships in their status nascendi and to reduce symptoms. We emphasize the importance of the director's subjectivity when conducting a psychotherapy group. We describe the socio-educational interventions that were used at the Support House for Children and Adolescents with Cancer (GRAACC), which aim to go where the demand is, bringing a fresh approach to the work of institutions. Finally, we discuss the specificities of working with children psychotherapeutically and socio-educationally and the importance of training for psychodramatists working with children.
Downloads
References
ALVES, L. F. R. O protagonista e o tema protagônico. In: ALMEIDA, W. C. (org.). Grupos: a proposta do psicodrama. São Paulo: Ágora, 1999. [ Links ]
BUSTOS, D. M. Perigo…amor à vista: drama e psicodrama de casais. São Paulo: Aleph, 1990.
CALVENTE, C. O personagem na psicoterapia: articulações psicodramáticas. São Paulo: Ágora, [ Links ] 2002.
CONTRO, L. C. Grupos de apoio ao processo de trabalho em saúde: articulações teóricaspráticas entre Psicodrama e Análise Institucional. Tese (Doutorado em Saúde Coletiva) - Faculdade de Ciências Médicas, Unicamp, Campinas, São Paulo, 2009. [ Links ]
FILIPINI, R. Psicoterapia psicodramática com crianças: uma proposta socionômica. São Paulo: Ágora, 2014. [ Links ]
MORENO, J. L. Fundamentos de la Sociometria. Buenos Aires: Editorial Paidós, 1972. [ Links ]
MORENO, Z. T., BLOMKVIST, L. D., RUTZEL, T. A realidade suplementar e a arte de curar. São Paulo: Ágora, 2001. [ Links ]
PERAZZO, S. Psicodrama: o forro e o avesso. São Paulo: Ágora, 2010. [ Links ]
PETRILLI, S. R. A. Abordagem psicodramática de uma criança e seus pais. In: Revista da Febrap, ano I, n. 6, 1984, p. 106-109. [ Links ]
______. Psicodrama com crianças: raízes, transformações e perspectivas. XIII Congresso Brasileiro de Psicodrama, Costa do Sauipe, Bahia, 2002. [ Links ]
ROSA, J. G. Primeiras estórias. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. [ Links ]
TASSINARI, M. Psicodrama com crianças: uma introdução à teoria da prática. In: Anais do VII Congresso Brasileiro de Psicodrama. Rio de Janeiro: Febrap, 1990. [ Links ]
WECHSLER, M. P. F. Relações entre afetividade e cognição: de Moreno a Piaget. São Paulo: Annablume & Fapesp, 1998. [ Links ]
______. Psicodrama e construtivismo: uma leitura psicopedagógica. São Paulo: Annablume & Fapesp, 1999. [ Links ]