Sociodrama in the introductory training of science teachers: addressing the difficulties and conflicts in teachers' training

Authors

  • Plinio Barbosa Bronzeri
  • Maria Candida Varone de Morais Capecchi

Keywords:

Teacher training, scientific literacy, sociodrama

Abstract

Various studies have pointed out the importance of teachers' training that promotes reflection but, in order to provide co-created solutions, one must take into account the particular experiences of these professionals. This paper presents the first reflections on a project aimed at investigating the role of sociodrama practice fostering the training of science teachers. Based on the evaluations provided by the participants of this project, we demonstrate that sociodrama is an important tool in teachers' training, as it enables debates to develop beyond verbal discussion and it offers experiential guidance that stimulates reflection in the educators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO. R; REZENDE, F. Formação continuada de professores de física em um ambiente virtual construtivista de aprendizagem: Análise da progressão do conhecimento profissional. In: X Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, 2006, Anais. Londrina: Sociedade Brasileira Física, 2006. [ Links ]

ASSIS, A. A.; TEIXEIRA, O. P. B. Contribuições e dificuldades relativas à utilização de um texto. In: IX Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, 2004. Anais. Jaboticatubas: Sociedade Brasileira Física, 2004. [ Links ]

BARANA, A. C. M. S.; LOPES, D. P. M. Temas de física no ensino de ciências: formação continuada a distância de professores do primeiro ciclo do ensino fundamental associada à inclusão digital. In: XI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, 2008. Anais. Curitiba: Sociedade Brasileira Física, 2008. [ Links ]

MORENO, J. L. O teatro da espontaneidade. Tradução: Maria Sílvia Mourão Neto. São Paulo: Editora Summus, 1984. [ Links ]

________. Quem sobreviverá? Fundamentos da sociometria, da psicoterapia de grupo. Tradução Moysés Aguiar; edição do estudante. São Paulo:
Daimon, 2008. [ Links ]

PERRENOUD, Ph et al. As competências para ensinar no século XXI. A formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002. [ Links ]

SILVA, E. L.; PACCA, J. L. A. Ensinando e aprendendo em grupo - uma experiência de formação continuada. In: XI Encontro de Pesquisa em Ensino de Física, 2008. Anais. Curitiba: Sociedade Brasileira Física, 2008. [ Links ]

SOUZA, L. S. Compreensão leitora nas aulas de ciências. (Dissertação de Doutorado) – Universidade de São Paulo (USP). São Paulo, 217 p., 2010.

Published

2020-01-14

How to Cite

Barbosa Bronzeri, P., & Candida Varone de Morais Capecchi, M. (2020). Sociodrama in the introductory training of science teachers: addressing the difficulties and conflicts in teachers’ training. Revista Brasileira De Psicodrama, 20(2), 115–125. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/266

Issue

Section

Brief Communications