SOCIODRAMA WITH UNIVERSITY STUDENTS IN THE CONTEXT OF THE COVID-19 PANDEMIC

  • Denise Cord Universidade Federal de Santa Catarina - Departamento de Psicologia – Florianópolis (SC), Brasil.
  • Márcia Godinho Marques Pesquisadora autônoma – Florianópolis (SC), Brasil.
  • Aline Ferreira de Freitas Universidade Federal de Santa Catarina - Departamento de Psicologia – Florianópolis (SC), Brasil.
Keywords: Sociodrama, Higher education, University, Emergency Remote Teaching

Abstract

In 2020, the educational systems of several countries have been affected by the Covid-19 pandemic. In Brazil, the Education Ministry allowed the substitution of in person classes for classes in digital environments. We report our experience in an academic internship project in educational psychology based on the sociodramatic methodology and a focus on permanence and academic success as symbolic conditions linked to the development of the role of university student in times of Emergency Remote Teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustos, D. M. (1990). Perigo... amor à vista: Drama e psicodrama de casais. Aleph.

Cord, D., Marques, M. G., Freitas, A. F., Marques, C., & Demasi, G. (2020). Laboratório da Ação: Desenvolvendo repertório espontâneo e criativo para uma trajetória de formação profissional saudável. In M. S. J. Lucas, & L. R. C. Feitosa (Orgs.), Reflexões sobre orientação profissional, trajetórias escolares e carreiras: Perspectivas e desafios. CRV, Curitiba.

Coulon, A. (2017). O ofício de estudante: A entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, 43(4), 1239-1250. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201710167954

Gomes, A. M. O., & Pereira, S. C. S. (2020). Reconfigurações do trabalho de assistentes sociais na política de educação em tempos de pandemia: Considerações a partir de vivências no IFPI. In S. L. B. Pereira, & I. H. G. M. Cronemberger (Orgs.), Serviço social em tempos de pandemia: Provocações ao debate. EDUFPI.

Gonçalves, C. S., Wolff, J. R., & Almeida, W. C. (1988). Lições de Psicodrama: Introdução ao pensamento de J. L. Moreno. Ágora.

Gusso, H. L., Archer, A. B., Luiz, F. B., Sahão, F. T., Luca, G. G., Henklain, M. H. O., Panosso, M. G., Kienen, N., Beltramello, O., & Gonçalves, V. M. (2020). Ensino superior em tempos de pandemia: Diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, 41, e238957. https://doi.org/10.1590/es.238957

Ministério da Educação. (2007). Referenciais de qualidade para educação superior a distância. Secretaria de Educação a Distância. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf

Ministério da Educação. (2020). Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União, ed. 53, seção 1. https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376

Ministério da Saúde. (2020). Portaria n. 188, de 3 de fevereiro de 2020. Diário Oficial da União, ed. 24-A, seção 1. http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388

Salata, A. (2018). Ensino Superior no Brasil das últimas décadas: Redução nas desigualdades de acesso? Tempo Social, 30(2), 219-253. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2018.125482

Santos, D. B. R. (2009). Para além das cotas: A permanência de estudantes negros no ensino superior como política de ação afirmativa [Tese de Doutorado, Universidade Federal da Bahia].

Souza, A. C., & Drummond, J. (2018). Sociodrama na Educação. Wak.

Unesco. (2020). COVID-19 educational disruption and response. http://www.iiep.unesco.org/en/covid-19-educationaldisruption-and-response-13363

Weiner, B. (1990). History of motivational research in education. Journal of educational Psychology, 82(4), 616. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.4.616
Published
2021-02-08
How to Cite
Cord, D., Marques, M. G., & Freitas, A. F. de. (2021). SOCIODRAMA WITH UNIVERSITY STUDENTS IN THE CONTEXT OF THE COVID-19 PANDEMIC. Revista Brasileira De Psicodrama, 29(1), 60-64. Retrieved from https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/470
Section
Original Papers